jueves, junio 09, 2011

Hamlet en Redmond (la encrucijada de Microsoft)

PaidConentent daba una gran definición de Microsoft:

But it finds itself in the same position in that IBM finally hit in the early 90s: long on history, flush with cash and short on vision.


A continuación explicaba 'el' reto (movilidad):

Microsoft is counting on a groundbreaking partnership with Nokia to jump-start demand, a gambit that will require both companies to quickly roll out innovative products that can give consumers and developers a reason to think twice about the iPhone or Android. And we still aren’t quite sure what they have in mind for tablets.


Pero no todo el mundo lo ve igual (vía ReadWriteWeb):

The "realist" view on Microsoft's future is that Windows and Microsoft Office licenses will continue to be the company's bread and butter, and that enterprise-focused cloud initiatives like Azure and Office 365 will supplement this growth.


(…) But what if Bing's real value is in its APIs and SDKs, not its consumer facing side?


Quizá esta reconversión requiera un cambio de liderazgo... (como apuntan en PaidContent)

En cualquier caso, el golpe de Apple con iCloud imprime más velocidad a todo el proceso de tranformación donde -al fin y al cabo- movilidad y servicios en la nube están relacionados (además de la reorientación hacia el B2B, como tercera pata).

Dice Cringely:

What this requires from Apple is a bold move that Microsoft would never make: Jobs is going to sacrifice the Macintosh in order to kill Windows. He isn’t beating Windows, he’s making Windows inconsequential.


(…) Apple and Google will compete like crazy for our data because once they have it we’ll be their customers forever. 
This transition will take at most two hardware generations and we’re talking mobile generations, which means three years, total. 
With no mobile market share to speak of and Windows 8 not due until 2013, Microsoft is likely to be too late to the party, with much of Redmond’s market cap transplanted eventually to Apple and Google.


La verdad es Microsoft ya está en la misma longitud de onda pero más retrasado:

- Office 365 estará disponible a partir del 28 de junio. Servicios profesionales en la nube con una orientación clara a la movilidad (Background: las últimas tabletas de Samsung con Honeycomb, tienen en los sercios para profesionales uno de sus puntos fuertes).

- La combinación de SkyDrive con Windows Phone Mango ha sido descrita como “the deepest connection to cloud storage available on a smartphone” (más info en el siguiente vídeo).




- Windows 8 (que servirá para todo tipo de dispositivos) coincide en algunas líneas maestras con el triangulo iOS 5, Mac OS X Lion y iCloud, presentado esta semana:

  • sincronización en la nube
  • notificaciones 'push'
  • fácil conexión con TV conectadas


Además, podría ser que que incluso estuviera preparando su propia tableta con este sistema operativo (vía PaidContent)

En este sentido (continúa Cringely):
Embracing mobile then is much more for Microsoft than a strategy for success: it is becoming a strategy for survival. The risk lies in Microsoft’s need to retain desktops while simultaneously leaping the mobile divide, which they have never before tried to do with a single product.

(…) It is at platform transitions like DOS to Windows or standalone to networked where market leadership can change (...) The company’s recent deal with Nokia (...) is an important part of this strategy.



BONUS TRACK
El Marketplace de Microsoft crece a buen ritmo y alcanza las 20k app en 223 días (poco más que App Store). No obstante, Apple ya dipone de 335k para el iPhone (y 90k para iPad).

Microsoft podría adquirir parte de NVidia para blindarla frente a la competencia (rumores vía Xataka).
Background: recientemente el CEO se quejaba de la mala acción comercial de los tablets con Android (que utilizan su HW).

HP se apunta a la guerra de los OS: llevará WebOS a sus ordenadores y licenciará el sistema a otros fabricantes.

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